Monday, January 31, 2011

~...jem d Alor Gjh...~

ari ini dlm sejarah... alor gjh jem... sape yg dtg dr mlka n kelemak, kompom susah nk gerak... mse smpai kat "rondabod", tgk gak pe kje polis trafik sorg nie wat.. dok ponggok je kat tepi jln... ntah pe yg dia ckp ngan org yg lalu kat c2 xtau la..







mula2 xtrase la jem 2... tp ble dh smpai kat sek dol said, brula tgk kete dok berderet2... terpk gak ape ke hey ye yob kn... smpai kat trafik light, tgk de lg polis trafik dok kawal lalu lintas... nk kate de xciden xde la plok..






igt jem ckit je... nk msuk p jln kilg pn xleh.. de plak yg tau de petak kuning, p dok kat dlm 2... xpk ke org nk lalu mcmne... kompom dpt lesen kopi... rse mcm nk trun, amik wit syiling, p gesek kete dia... ha3...






tgh2 jem, leh plak org bulan lalu atau lbih dikenali sbgai ambulans... dok hon2.. lampu dok lip lap lip lap... tp mang susah nk lalu... xleh nk beranjak pn... sbr je la org yg sakit kat dlm 2...







dh smpai kilg ckp la ngan mr mock psl jem 2.. dia kate de le tour d langkawi... hai.. patutla jem... jln yg kat highway 2 kne ttup... nasib baik la dh de highway... kalo xde, lg sesak la alor gjh...







selain drpd jem, de plak cite banjir... kat tmn sri bayu 2 mang xyah ckp la... dh tau mang banjir nye... kat pengkalan pn banjir... rmai gak la operator yg xdtg kje... xlps p... van kilg pn pusing blik... xleh lalu...







ujan asik turun non stop drpd ari sabtu ari 2... mne nye xbanjir... nsib baik kg aku xbanjir... kalo x, msti mcm diorg gak... huuu...

Saturday, January 29, 2011

~...spot check...~

hadoi... penat ari nie... smlm kak jun bg tugasan utk aku n abg sepol... kne p wat spot check kat umh nepal n foreign workers yg len... terigt sumpah aku ari 2... taubat xmo p msuk umh nepal lg... tp apekn daya dh kje... kne la p jgak... lgpn dh bos suh... kne gak la p... tp kalo nk d bandingkn dgn spot check yg lepas, kire ok lg yg kali nie nye...kotor 2 mang xyah ckp la.. mang kotor tahap kucing beranak.. huh... sotong kering gantung cne cni... pe la nsib aku... kne tgk bnde 2 sume... suke ati moyang diorg je letak sotong kering 2 cne cni... ghase mcm nk sumbat2 je dlm mlut diorg... pe diorg xbasuh ke?? agknye gantung cne cni, pastu pkai sauk je ble nk gune... eeeuuhhh... geli gile 2... yg len2 jgn ckp la... bju n suar pn same gak.. xbersusun @ berlipat... gntung ikut suke ati je... ade 2 siap ikat kipas meja @ dinding kat tepi katil masing2... pe xsyg nyawe ke?? gile.. kalo kne kejutan elektrik mcmne?? sape yg susah... dept aku gak.. nk kne uruskn sume.. yg akn d persalahkn... menyirap bandung je tgk... las2 aku ckp ngan diorg, ari senin nti aku akn dtg wat spot check blik... kalo stil xberubah siap la diorg... akn aku......... ha3... kah3... ntah la... xtau la nk wat pe... terpulang kat cik puan bos aku la...

~...berita sedih...~

smlm pg2 lg dh dpt berita sedih... mse 2 aku tgh otw p kje... tba2 hp aku bunyi.. de msj msuk.. aku tgk from aku nye bos.. di ckp macik embok dh mninggal... what?? can't believe it... innalillah... nk kate aku rapat ngan dia xde la sgt.. tp still dia knal aku n aku knal dia... aku trigt las aku jmpe dia mggu lps kalo xsilap aku... mse 2 aku tgh inteviu operator... aku nmpk dia nk blik.. aku tgk muka dia merah2 n bengkak... aku tye la dia..




myself : chik embok!! ( aku pggil dia)
nape ngan muke chik embok?? (nilah soalan aku yg terakhir ngan dia)



chik embok : ntah la.. xtau kne sengat ngan binatang pe ntah...(lbih kurg mcm 2 la ayt dia)




sedih?? mang sedih... dia merupakn operator paling lame kje kat kilg aku... nmbr pekerja dia pn JB0001... trigt dlu aku pnh tumpangkn dia blik umh dia.. mang dia nie suka bercerita... tp biase la org tua2 nie kn... aku ye kan aje.. coz aku pn xtau sgt psl dia...




mula2 igt nk ikut bos aku p melawat tp xdpt... kne handle inteviu utk prod clerk... kalo x, msti dpt jmpe dia wat kali terakhir... pastu ble diorg dh blik tang melawat, aku tye kak norli (leader pckg)...




myself : kak norli, mcmne?? akk de tgk dia??




akk norli : ada..




myself : akk de tgk muka dia?? bengkak2 lg x??




akk norli : lgsung xbengkak... bersih je muka dia.. mcm org tgh tdo...




sedihnye... kalo la dpt p tgk... pastu aku pn tye la bos aku.. kejadian sbnr yg berlaku... menurut kak jun, dia dh bangun pg n sempat mnum secwn air milo... mse 2 akk dia ada..



akk chik embok : xnk bgtau org kilg ke??

chik embok : xyah bgtau.. nti jun tau sndri...


aku tgk kak jun dh sedih... ble dh tgk dia sedih n dgr cite mcm 2, aku pn jd sedih jgak la... mengikut drpd pengiraan aku n beberapa org lg, rsenye dia de kencing manis tp xmo p check... sian tgk dia... dh la tggl sorg2... xde org yg nk amik tau psl dia... 2 yg jd mcm 2... papepn, aku berdoa supaya roh chik embok diletakkan bersama2 golongan org yg beriman... al fatihah...

Wednesday, January 26, 2011

~...fire drill...~

penat ouuh ari nie... mcm2 kne wat... yg paling bes ari ni adlh fire drill... kebakaran di dlm kehujanan.... wat fire drill mase hujan... pe lg, bsh kuyup la... sesi pg kul 10.15am n sesi ptg kul 4pm... sambutan agak memberangsangkn drpd sume pekerja... ha3... tp timing 2 lari ckit drpd yg sepatutnye... sepatutnya kne kurg drpd 3min tp terlebih sudah... tp kire ok la... lgpn dh lame xwat... mcmne leh bsh kuyup?? sbb kne bg arahan kat pekerja... kne kwal traffic (dh mcm polis traffic plak)... ha3... yg bes jd photographer... dh tntu kne ujannye coz yg len sume berteduh... d sbbkn aku kne wat pe yg tlh aku nyatakan td maka bsh la aku... sesi pg kire ok la tp yg sesi 2 nie de poblem ckit... de plak macik2 nie yg cbuk bwk beg tgn... dh brape kali ckp ntah xyah bwk... huh... mls nk lyan...

Tuesday, January 25, 2011

~...xde smgt...~

ari nie rse xde smgt je nk wat kje... dh la kje melambak2... yelah.. skang time wat gaji... nk kne check attendance.. kalo xde mslh ok la gak... yg wat mslh ble clocking xtol... error memanjang.. nk kne tol kn 1 1... penatnye... bdn aku dr pagi td rse xsedap je... mula2 sakit pale... pastu dada rse mcm sesak.. sakit... nk b'nafas pn susah.. sjak akhir2 nie slalu je kne mcm 2... hmmm... skang pinggang plak sakit... menyucuk2... punca aku xde smgt?? hmm... aku tau yg diri aku tau puncanya... sbb dia lah smgt aku... T.T ...

Monday, January 24, 2011

~...kisah bdk pmpuan kat umah bdk lelaki...~

mcm2 hal ari nie... penat giler... pagi2 dh p inteviu org.. pastu bos jmpe aku utk ckp psl appraisal... mcm2 ade... yg pntingnye aku kne pertingkatkn lg akunyer performance... nk d katekn bru kje xde la... tp aku still bru dlm dunia hr nie... byk lg yg aku perlu belajar... pening mang pening tp nk wat camne kn.. dh kje aku... so kenelah wat gak kn...

ble dh abis meeting ngan bos bru aku terigt yg aku patut attend meeting fire drill... nasib baik de 2 sesi... so dpt la aku attend utk sesi ptg nye... nk d jdkn cite, bos aku dpt msj drpd sorg bdk nepal nie... dia ckp de sorg bdk pmpuan p umah bdk lelaki... terpaksalah wat edisi terjah... wah... ha3

aku, bos aku n rkn sekerja pn p la menerjah umh bdk lelaki 2... dr jauh dh nmpk dh motor suspek... wah.. ha3... mulanye xsure pn tol ke x coz xbrape igt sgt motor dia... yelah... xkn nk igt sume motor org plak kn... so p la mengetuk pntu umh bdk nepal 2... ketuk punye ketuk, dia xbukak2 pn pintu... huuu... geramnye... lg bertambah geram ble en rkn sekerja aku nie ckp xde kunci pendua... so aku pn men"suggest"kn kat dia wat kunci pendua utk umh2 foreign workers nie... ble dh xde kunci, terpaksalah en rkn sekerja aku nie p blik kat kilg p jmpe teman serumah ngan bdk nepal nie td...

ble dh dpt kunci pe lg bukak la pintu... tgk2 de org... sakit je ati... kitorg wat2 spot check la umh dia... kalo d tgkkn umh diorg ni, nk kate sarang tikus pn cantik lg... pengotor habis... gile... mcmne la diorg leh dok dlm umh mcm 2... pelik2...

kat umh diorg de 3 blik... 2 blik leh bukak pintunye... tp 1 blik nie xleh bukak plak... tye bdk 2 de kunci x... bdk 2 ckp xde kunci... padehal 2 blik dia... gile.. nasib baik en rkn sekerja de dpt kunci blik 2.. so terbukalah pintu blik itu...

jeng3... klakar gile.. nmpk org tgh baring a.k.a menyorok bwh katil... kalo katil 2 de cadar @ kain tutup kasi xnmpk bwh katil ok la gak... nie katil bogel... ha3... lawak gile... ketuk toilet de org... tgh separuh bogel.. tp aku xde la tgk... ha3... tgh wat2 membasuh... bos aku suh bdk pmpuan 2 kuar tp dia xnk kuar.. las2 en rkn sekerja aku p tinjau bwh katil suh dia kuar... bru la dia kuar... tye dia pe yg dia wat kat umh bdk nepal nie.. dia ckp anta suar suh de sorg bdk nepal nie jahit... mang de bdk nepal yg menjahit... tp 2 xleh d jdkn sbb utk dia p msuk dlm umh bdk nepal nie... x syg body ke??? pelik tol aku tgk...

bos aku ckp nk p umah mak dia tp dia merayu2 xnk.. dia kate xnk babitkn mak bpk.. tp lgsung xpk psl mak bpk pn ble wat mcm 2... las2 bos aku suh bdk pmpuan nie jmpe dia esok... tgkla pe cite dia nti...

Saturday, January 1, 2011

...hari pertama d tahun 2011...




1 Januari... mestila cuti... public holiday 2 kn... n ble d sebut cuti, dh tentulah xtvt utama aku tlg mak noreh... hu3... sgt2 penat tp ble tgk hasilnya, hilang penat sudah... pndai ke aku noreh??? eh tentula.. ha3... dgn bangga aku ckp... ntah mcmne la pokok getah 2 meraung ble aku toreh dia.. hu3... tp kire terer r gak... lgpn dr kecik smpai dh bsar pnjg nie g tlg mak, xkn la xtau2 lg kn... sng je... kalo de luka2 ckit 2 biase la... ckit ke?? he3... byk la gak luke dia... keh3...

ble blik umh, bknnye nk g mndi... ade ke aku g tgk fb dlu... ish3... xpatut2... ha3

sprt yg tlh d plan, aku mau kemas blik... n yg paling utama is tukar cadar... warna merah ati... kalah pengantin nye cadar (xde la smpai mcm 2 sbnrnye)... ha3... tp mang cantik... kalo de org yg bertunang leh guna cadar nie... cantik sgt2... sgt2 suke... tp mak ckp xleh slalu wat basahan... syg 2... skali skala leh la... he3..

ari nie de berita yg sgt2 x d sangka... faizal yusof yg pelakon 2, ala ex siti nordiana, meninggal dunia... terkejut ble bca dlm fb.. en ezany nizariff yg post story nie... dia meninggal d sbbkn serangan sakit jantung... pelik gak.. muda2 lg dh kne sakit jantung... doktor ckp saluran darah ke jantungnya tersumbat...

drpd pe yg aku blaja mse attend course 1st aid n cpr ari 2, slh 1 sbbnye adlh rokok n permakanan... pe yg berlaku nie harus d jdkn iktibar n pengajaran utk kte... betapa pentingnya m'jg kesihatan... n ble2 mse kte akn meninggalkan dunia ini... yg pastinye sume ini adlh ketentuan-Nya... semoga roh allahyarham faizal d tmptkn b'sama2 golongan org2 yg beriman... amin...

...Satu Januari...

Satu Januari... d cni la segalanya bermula... semua org memasang azam n impian agar idup m'jd lbih b'mkna... bagi aku tarikh ini cuma satu makne... hari lahir arwah ayah... 1.1.1951... mgkn aku xpnh @ xpndai meluahkn perasaan aku dgn kata2... tp setulusnya aku sgt menyayangi n merinduinya... nape terlalu cpt dia pergi dr idup aku n mak??? mgkn idup aku berbeza kini jika ayah masih ada... tp sume itu adlh ketentuan dr-Nya... aku terima dgn redha... mgkn ade hikmah d sebalik sume ini... aku b'syukur krna masih ada mak d cc aku... semoga ayah bahagia d cne... aku d cni hya mampu berdoa... Ya Allah.. Kau rahamtilah ayahku dan Kau letakkanlah dia bersama golongan org2 yg beriman... amin...

...24 Ciri-ciri Orang Yang Mencintai Kamu...

~Artikel nie aku amik dr laman web "http://www.tentangcinta.com/artikel-cinta".... Sgt2 memberi makne artikel nie... coz xsume org akn dpt @ alami pe yg ade kat artikel 2... ~

  1. Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.
  2. Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.
  3. Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.
  4. Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.
  5. Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti 'selamat pagi', 'selamat hari minggu', 'selamat tidur', 'take care', dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan "aku CINTA padamu", tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.
  6. Jika kamu menyambut hari jadi dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.
  7. Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak boleh berulang selalu.
  8. Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. Kerana dia menyematkan kata-katamu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? Pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.
  9. Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya dia berjaya.
  10. Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.
  11. Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS 'good luck' untuk memberi semangat kepada kamu.
  12. Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.
  13. Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.
  14. Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.
  15. Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu dan jauh.
  16. Dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar 'jauh dimata, dekat dihati?'
  17. Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.
  18. Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.
  19. Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.
  20. Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dengan sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia! Bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. Dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.
  21. Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.
  22. Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.
  23. Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain, dia sentiasa menunggu kamu.
  24. Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. Saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

"Pernah adakah orang yang berbuat seperti di atas kepada kamu? Jika ada, jangan pernah mensia-siakan orang tersebut... Kamu akan menyesal melakukannya!"